Verkkokaupan saavutettavuus

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kempeleen 2. apteekin ylläpitämää palvelua [zeppelininapteekki.fi].

Palveluamme koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Palvelun saavutettavuuden on arvioinut verkkopalvelun teknisestä toteutuksesta vastannut kumppanimme.

Haluamme, että palvelumme on saavutettava kaikille. Ohjeet palautteen antamiseen löydät selosteen lopusta.

Kuinka saavutettava palvelumme on?

Palvelumme täyttää lain määrittämät saavutettavuusvaatimukset osittain.

Näin korjaamme puutteet

Verkkokauppa-alusta määrittää valtaosan käyttöliittymämme ulkonäöstä ja toiminnallisuuksista. Tekninen kumppanimme uudistaa parhaillaan sekä alustan ulkonäköä että toiminnallisuuksia.

Saamme uudistetun alustan käyttöömme syksyllä 2025, jolloin suuri osa tässä selosteessa kerrotuista puutteista korjaantuu. Julkaisemme tuolloin myös päivitetyn saavutettavuusselosteen.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelumme sisällöissä on joitakin saavutettavuusongelmia. Alla näet luettelon ongelmista, jotka ovat tiedossamme.

Navigoitavuus

  • Näppäimistön kohdistus ei ole aina näkyvillä, eikä siinä ole aina riittävää kontrastia taustaansa nähden. (WCAG 2.4.7.)

  • Kaikkia toimintoja ei voi käyttää näppäimistöllä. Puutteita on esimerkiksi päävalikossa ja tuoteryhmäsivun kategorialistassa. Ostoskoria ei ole mahdollista avata näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1.)

  • Palvelussa on nimeämättömiä linkkejä: linkin sisältönä on vain ikoni tai kuva, jolta puuttuu tekstivastine. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)

  • Palvelussa on toimintoja, jotka tulevat näkyviin vain silloin, kun kursori tai näppäimistön kohdistus on elementin päällä. Esimerkiksi yläpalkin ostoskori näkyy vain silloin, kun kursori on sen päällä. (WCAG 1.4.13)

Sivun päälle aukeavat ponnahdusikkunat

  • Ponnahdusikkuna aukeaa sivun päälle automaattisesti, mutta näppäimistön kohdistus ei siirry siihen. Tämä vaikeuttaa ikkunan käyttöä ja sulkemista apuvälineillä ja -ohjelmilla. Puutteita on esimerkiksi evästeistä kertovassa ikkunassa. (WCAG 2.4.3.)

Ymmärrettävyys

  • Apuvälineiden käyttäjille suunnatuissa toiminnoissa sisällön kieli poikkeaa sivun kielestä. Esimerkiksi “Siirry sisältöön” -oikopolun teksti on englanniksi. Kielen vaihtumista ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.2.)

  • Sisällön visuaalinen järjestys ja ohjelmallinen lukujärjestys eivät aina vastaa toisiaan. Esimerkiksi tuoteryhmäsivun suodattimet ja hakutulokset ovat eri järjestyksessä.

  • Lomakkeiden täyttämisessä tapahtuneita virheitä ei aina näytetä käyttäjälle tai käyttäjälle näytetään vain osa virheistä. Puutteita on esimerkiksi ostoskorin “Toimitus”-lomakkeella. (WCAG 3.3.1.)

Kontrastit

  • Tekstin ja taustan välillä ei aina ole riittävästi kontrastia. (WCAG 1.4.3.)

Kuvien käyttö

  • Palvelussa on kuvia, joille ei ole määritelty tekstivastineita (WCAG 1.1.1).

  • Osa palvelun kuvista sisältää tekstiä, mutta tekstisisältö puuttuu kuvan tekstivastineesta. (WCAG 1.1.1, 1.4.5).

Palaute ja yhteystiedot

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille. Palautteiden käsittelystä vastaa asiakaspalvelumme, johon saat yhteyden tällä yhteydenottolomakkeella tai sähköpostilla osoitteeseen zeppelininapteekki.kempele@apteekit.net

Vastaamme sinulle kahden viikon kuluessa.

Valvontaviranomainen

Jos et ole tyytyväinen meiltä saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta kahden viikon kuluessa, voit tehdä ilmoituksen Liikenne- ja viestintävirastolle (Traficom).

Ohjeet ilmoituksen tekemiseen löytyvät Traficomin sivuilta.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
PL 320
00059 TRAFICOM
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)traficom.fi
Puhelinnumero vaihde: 029 534 5000