APTEEKKI SIELLÄ MISSÄ SINÄKIN

Olemme palanneet takaisin normaaliaukioloaikoihin, palvelemme ma-pe 9-20, la 9-18, su 12-18.

Apteekista voi aina hakea reseptilääkkeitä toisen puolesta. Puolesta asioidessa on tärkeää, että asiamiehellä on mukana asiakkaan kela-kortti ja lista lääkkeistä joita halutaan ostaa. Asiamies kannattaa myös ohjeistaa etukäteen lääkevaihdon suhteen, koska apteekissa saatetaan tarjota lääkkeen vaihtoa halvempaan.

Asiamiehen pyynnöstä reseptien uusinta on mahdollista vain erillisellä valtuutuksella. Valtuutuksen voi tehdä sähköisesti osoitteessa suomi.fi/valtuudet tai paperisella lomakkeella jonka saa apteekista.

Etäasiointi puhelimitse on mahdollista sekä resepti- että itsehoitotuotteiden osalta. Reseptiasioissa puhelimitse voi asioida vain henkilökohtaisesti, puolesta-asiointi ei ole mahdollista.

Etäasioinnissa toimitustavat ovat

- Nouto apteekista: mahdollistaa mahdollisimman lyhyen asiointikäynnin apteekissa, osto maksetaan kassalle

- Lääketilaus toimitetaan esim. kauppakeskuksen parkkipaikalle tai käytävälle, osto maksetaan kannettavaan maksupäätteeseen kortilla

- Kotiinkuljetus (Kempeleen alueella kuljetus 5 euroa. Kempeleen ulkopuolelle, mutta alle 20 km päähän kotiinkuljetus 15 euroa.) Kotiinkuljetus on mahdollista vain arkisin klo 9 ja 17 välillä.


Puh. 08 - 520 4025





JOS EPÄILET SAANEESI KORONAVIRUSTARTUNNAN, TOIMI NÄIN

Jos olet oleskellut uuden koronaviruksen epidemia-alueella ja sinulle tulee äkillisen hengitystieinfektion oireita, kuten kuumetta, yskää tai hengenahdistusta, 14 vuorokauden sisällä alueelta saapumisen jälkeen, toimi näin:

Ota aina ensin puhelimitse yhteyttä terveyskeskukseen,

Kempeleen TK: 08 5587 2102 tai Oulun seudun yhteispäivystyksen neuvontanumero: 08 315 2655

tai matkavakuutuksesi tiedoissa mainittuun info-numeroon. Saat ohjeet hoitoon hakeutumiseen.

Jos tarvitset lääkkeitä välittömästi, soita apteekin puhelinnumeroon: 08 520 4025 saadaksesi lisäohjeita. Apteekin puhelinnumerosta vastataan apteekin aukioloaikoina.

Suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla, kun yskit tai aivastat. Laita käytetty nenäliina välittömästi roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan, älä käsiisi.

Lisää tietoa Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin sivuilta: https://www.ppshp.fi/Potilaille-ja-laheisille/Koronavirus/Sivut/default.aspx



Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Zeppelinin Apteekki
Zeppelinintie 1
90450 Kempele

Aukioloajat
ma-pe 9-20, la 9-18 ja su 12-18

Puhelin
(08) 520 4025 (puhelu on normaalihintainen)

Sähköposti
zeppelininapteekki.kempele@apteekit.net

Kotisivut
https://www.facebook.com/Zeppelininapteekki/

Terveydeksi!-lehden uutisia

Univaikeudet yhteydessä lihavuuteen

22. lokakuuta 2020 – Tuoreen tutkimuksen mukaan lyhyitä ja vaihtelevan pituisia yöunia nukkuvat ovat muita todennäköisemmin lihavia. Epäselvää kuitenkin on, kumpi seuraa kumpaa. Lue koko artikkeli

22. lokakuuta 2020

Lyhyitä yöunia, mutta myös vaihtelevan pituisia yöunia nukkuvat näyttäisivät olevan muita todennäköisemmin lihavia, tuore tutkimus osoittaa. Tutkimus julkaistiin JAMA Internal Medicine -lehdessä.

Samansuuntaisia havaintoja on tehty aiemminkin, mutta nyt julkaistussa tutkimuksessa oli käytettävissä aktiivisuusrannekkeilla mitattua tietoa yli 120 000 henkilöltä kahden vuoden ajalta. Tämä tekee tuloksista uskottavia.

Tulosten perusteella lihavat (painoindeksi yli 30) osallistujat nukkuivat keskimäärin lyhempiä yöunia ja heidän yöuniensa pituus vaihteli enemmän kuin normaalipainoisten. Erot eivät olleet koko aineiston tasolla kovin suuria, keskimäärin noin 15 minuuttia, mutta yksilötasolla erot olivat mittavampia.

Havainnot vahvistavat näyttöä yöunien ja lihavuuden yhteyksistä, mutta aineistosta ei voi päätellä kumpi seuraa kummasta. On mahdollista, että lyhyet unet altistavat lihomiselle, mutta myös lihavuus saattaa haitata yöunia. Kummankin ilmiön taustalla saattaa olla myös muita seikkoja, jotka selittävät sekä lihomisen että lyhyet yöunet.

Suomalaisista aikuisista noin neljännes on lihavia. Normaalipainon ylittää kuitenkin kaksi kolmannesta miehistä ja yli puolet naisista, ja melkein joka toisella aikuisella on vyötärölihavuutta. Vyötärölihavuudessa suuri osa liikarasvasta kertyy vatsaontelon sisään suolten ja sisäelinten väliin sekä maksan sisälle.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Liian nopea synnytystahti riski äidille

21. lokakuuta 2020 – Raskauksien välissä olisi hyvä olla 2–3 vuotta. Tuoreen tutkimuksen mukaan selvästi tätä pienempi väli synnytyksissä voi jopa lyhentää äidin elinikää. Lue koko artikkeli

21. lokakuuta 2020

Lääketieteellisestä näkökulmasta katsottuna peräkkäisten sisarusten ikäeron olisi hyvä olla ainakin 2–3 vuotta. Tuoreen tutkimuksen mukaan selvästi tätä pienempi väli synnytyksissä on vaarallista terveydelle ja voi jopa lyhentää äidin elinikää.

Tutkimus perustuu 18 000 vuosina 1964–1976 vähintään kaksi lasta synnyttäneen äidin seurantaan, jota jatkettiin vuoteen 2016 saakka. Keskimäärin 49-vuotisen seurannan aikana 3 300 naista kuoli.

Riski menehtyä seurannan aikana oli noin viidenneksen suurempi naisilla, joiden raskauksien välissä oli alle 15 kuukautta, tulokset osoittivat. Tämä todettiin verrattuna naisiin, joiden raskauksien välissä oli 33–68 kuukautta eli noin 3–5 vuotta.

Yhteys havaittiin myös analyysissa, jossa keskityttiin sydän- ja verisuonitaudeista johtuviin kuolemiin, mutta siinä myös pitkä, yli kuuden vuoden väli synnytyksissä liittyi suurempaan riskiin menehtyä seurannan aikana. Syöpäkuolleisuuteen synnytysväli ei vaikuttanut.

Aiemmissa tutkimuksissa lyhyt synnytysväli on yhdistetty myös monien raskauskomplikaatioiden ja ennenaikaisen synnytyksen riskiin. Tämän vuoksi Maailman terveysjärjestö WHO suosittaa ainakin kahden vuoden väliä.

Käytännössä lyhyeen raskausväliin liitetyt vaarat eivät kuitenkaan ole kovin suuria, joten äitien ei tarvitse pelästyä, jos he tulevat raskaaksi pian edellisen raskauden jälkeen. Riskit on silti hyvä tietää, jotta ne voidaan huomioida.

Tutkimus julkaistiin Journal of Epidemiology & Community Health -lehdessä.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Laihdutus pienentää riskiä sairastua rintasyöpään

16. lokakuuta 2020 – Pysyvä painonpudotus auttaa auttaa välttymään rintasyövältä. Terveelliset elintavat vähentävät riskiä myös naisilla, jotka ovat geeniensä takia suurentuneessa sairastumisvaarassa. Lue koko artikkeli

16. lokakuuta 2020

Liikakilojen karistaminen ja niiden pois pysyminen auttaa välttymään rintasyövältä. Terveelliset elintavat vähentävät sairastumisia myös naisilla, jotka ovat geeniensä takia suurentuneessa sairastumisvaarassa.

Tiedot käyvät ilmi kahdesta tutkimuksesta, jotka julkaistiin yhdysvaltalaisessa Journal of the National Cancer Institute -lehdessä.

Ensimmäiseen tutkimukseen osallistui 180 000 yli 50-vuotiasta naista, joista 6 900 sairastui rintasyöpään keskimäärin kahdeksanvuotisen seurannan aikana.

Riski sairastua rintasyöpään havaittiin noin 20–30 prosenttia pienemmäksi naisilla, jotka onnistuivat laihduttamaan ja myös pitämään karistetut kilot poissa. Suurimman hyödyn saivat ainakin yhdeksän kiloa laihtuneet. Heillä hyödyt säilyivät silloinkin, kun osa laihdutetuista kiloista palasi seurannan aikana.

Toisessa tutkimuksessa tarkasteltiin useiden terveellisiksi tiedettyjen elintapojen vaikutuksia naisilla, joista osa oli suurentuneessa rintasyövän vaarassa geneettisen alttiuden vuoksi. Tähän tutkimukseen osallistui lähes 150 000 naista.

Terveelliset elämäntavat eivät kumonneet perimästä johtuvaa sairastumisriskiä kokonaan, mutta silti pienensivät sitä noin 30 prosenttia. Terveellisillä elintavoilla tarkoitettiin muun muassa savuttomuutta, riittävää liikuntaa ja kohtuutta alkoholin käytössä.

Yhdessä tutkimukset vahvistavat näyttöä lihavuuden vähentämisen ja terveellisten elintapojen merkityksestä rintasyövän ehkäisyssä.

Rintasyöpä on Suomessa naisten yleisin syöpä, ja siihen sairastuu noin 5 000 naista joka vuosi. Rintasyöpä yleistyy 45. ikävuoden jälkeen. Nuoremmilla se on harvinainen.

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille