TERVETULOA!

Zeppelinin apteekki,

apteekki siellä missä sinäkin



Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Zeppelinin Apteekki
Zeppelinintie 1
90450 Kempele

Aukioloajat
ma-pe 9-20, la 9-18 ja su 12-18

Puhelin
(08) 520 4025
(08) 520 4026 (fax)

Sähköposti
zeppelininapteekki.kempele@apteekit.net

Kotisivut
https://www.facebook.com/Zeppelininapteekki/

Terveydeksi!-lehden uutisia

Kuidun lisääminen parantaa sokeritasapainoa

14. tammikuuta 2019 – Ravinnosta saatu kuitu voi auttaa diabeteksen hallinnassa. Kuitu on yhdistetty myös pienempään riskiin sairastua diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin. Lue koko artikkeli

14. tammikuuta 2019

Ravintokuitujen lisääminen ruokavalioon voi auttaa veren sokeritasojen ja diabeteksen hallinnassa, tuore tutkimus vahvistaa.

Tutkimuksessa käytettiin kuituvalmisteita, mutta kuituja on luonnostaan täysjyväviljassa sekä monissa kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa.

Diabetes Care -lehden julkaisemat tulokset perustuvat 28 tutkimuksen ja 1 400 osallistujan tietoihin, ja niiden perusteella yhteydet näkyvät yli 13 gramman päiväannoksilla. Tämän verran liukoista kuitua sisältävät valmisteet paransivat veren sokeritasoja kuvaavan HbA1c:n tasoja, paastossa mitattuja veren glukoosipitoisuuksia sekä insuliiniresistenssiä.

Ravinnosta saatavat kuidut on tiedetty terveellisiksi tätäkin ennen, mutta tulokset vahvistavat näyttöä ja osoittavat myös kuitulisien voivan parantaa veren sokeritasapainoa. Kuitu on yhdistetty myös pienempään riskiin sairastua diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin.

Päivittäin nautitun ruoan kuitumäärän pitäisi suositusten mukaan olla ainakin 25 grammaa. Parhaiten kuituja saa, jos syö viljoja ja varsinkin täysjyväviljoja ja palkokasveja. Sadassa grammassa ruisleipää on 10–12 grammaa kuitua, vastaavassa määrässä papuja tai pähkinöitä on noin 5–8 grammaa.

Kuva: Pexels

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Pysy pystyssä liukkaalla

9. tammikuuta 2019 – Neljä kymmenestä liukastuu talvella ja kolmannes satuttaa itsensä. Liukastumisia voi ehkäistä varautumalla säähän. Lue koko artikkeli

9. tammikuuta 2019

  1. Valitse pitävä kenkä. Talvikengässä on hyvä olla matala ja leveä kanta, jonka takareuna on viisto ja kuvioitu. Taipuisa ja pehmeä pohjamateriaali ei kovetu pakkasella.

  2. Käytä liukuesteitä. Paras malli peittää koko kengänpohjan ja on CE-merkitty.

  3. Varaa aikaa matkoihin. Liukkaalla kelillä ei kannata kiirehtiä eikä juosta bussiin.

  4. Tarkista sää. Ilmatieteenlaitos antaa varoituksia jalankulkusäästä.

  5. Anna palautetta kulkuväylistä. Jos lumen poistossa, hiekoituksessa tai valaistuksessa on puutteita, kerro siitä.

  6. Huolehdi kunnostasi ja vireydestäsi. Hyvä yleiskunto, lihasvoima ja tasapaino auttavat pysymään pystyssä.

  7. Keskity kävelemiseen. Pysähdy käyttäessäsi kännykkää.

Lähde: Pysy pystyssä -kampanja, kotitapaturma.fi

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina

2. tammikuuta 2019 – Tupakoijan tulee tietää, että lopettaminen on mahdollista. Suomessa on enemmän tupakoinnin lopettaneita kuin sitä jatkavia, toteaa erikoislääkäri Klas Winell. Lue koko artikkeli

2. tammikuuta 2019

Lääketieteen tohtori, yleislääketieteen erikoislääkäri Klas Winell toimi puheenjohtajana ryhmässä, joka päivitti tupakka- ja nikotiiniriippuvuuden ehkäisyn ja ja hoidon Käypä hoito -suosituksen kesällä.

– Vieroittuminen on prosessi, johon tulee saada tukea. Vieroitussuunnitelma tulee laatia yksilöllisesti ja järjestää seurantakontakteja riittävän tiheästi. Hoidon suunnittelussa on otettava huomioon sekä fyysinen että psyykkinen riippuvuus. Keskimäärin tupakoinnin lopettaminen vaatii 3–4 yritystä. Vieroituksen tulokset parantuvat vieroituslääkehoidolla, Winell jatkaa.

Tupakkariippuvuus on tupakoinnin aiheuttama fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen riippuvuuden muodostama oireyhtymä, joka luokitellaan krooniseksi sairaudeksi. Tupakoinnin lopettaminen on aina hyödyllistä ja pienentää sairastumisen ja kuolemanriskiä kaikenikäisillä. Päivitetyn Käypä hoito -suosituksen mukaan on tärkeää, että terveydenhuollon henkilöstö tunnistaa potilaan tupakoinnin ja nikotiiniriippuvuuden, kehottaa lopettamiseen ja auttaa vieroituksessa.

Moni tupakkariippuvuuden kanssa kamppaileva toivoo, ettei olisi koskaan aloittanutkaan sauhuttelua. Käypä hoito -suositus korostaa tupakoinnin aloittamisen ehkäisyä, joka tulee kohdistaa erityisesti 10–16-vuotiaisiin. Terveydenhuollon ammattilaisia kannustetaan ottamaan tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö puheeksi lasten ja nuorten sekä heidän vanhempiensa kanssa ja käymään nikotiinittomuuteen kannustavaa keskustelua.

Nuori aloittaa tupakoinnin herkemmin, jos vanhemmat tai vertaiset tupakoivat. Myös koulunkäyntiongelmat ovat riskitekijä. Yhteiskunnan ja yhteisön tasolla tärkeimpiä käyttöä ehkäiseviä tekijöitä ovat tupakka- ja nikotiinituotteiden korkea hinta, saatavuuden rajoittaminen, markkinoinnilta suojaaminen sekä lasten ja nuorten nikotiinittomat kasvu- ja elinympäristöt.

– Myös sähkösavukkeet ja nuuska altistavat nikotiiniriippuvuudelle ja niillä on yhteys tupakoinnin aloittamiseen, Winell muistuttaa.

Lähde: UUTISPALVELU DUODECIM

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille