TERVETULOA!

ZEPPELININ APTEEKKI,

APTEEKKI SIELLÄ MISSÄ SINÄKIN.


Tärkeät vitamiinit

Kehosi tarvitsee kolmeatoista vitamiinia. Mitä nämä vitamiinit ovat ja miksi ne ovat hyödyllisiä? Lue Avainapteekkien kokoamat vitamiiniaakkoset.

A-vitamiini

  • A-vitamiini on tärkeä näölle, luustolle ja vastustuskyvylle.
  • Saat sitä oransseista ja tummanvihreistä kasviksista, kuten porkkanoista, sekä maksasta, maidosta ja keltuaisesta.

 B-vitamiinit

  • B-vitamiineja on useita, minkä vuoksi niiden kirjaintunnukseen on liitetty numero.
  • B-vitamiineilla on myös nimet, joiden mukaan ne tästä jutusta löytyvät: foolihappo, kobalamiini, niasiini, pyridoksiini, pantoteenihappo, riboflaviini ja tiamiini.

C-vitamiini

  • C-vitamiinin hyväätekevä lista on pitkä: Se esimerkiksi edistää kasvua, luuston ja veren muodostusta, raudan imeytymistä ja haavojen paranemista.
  • Saat C-vitamiinia kasviksista, hedelmistä, marjoista ja perunasta.

D-vitamiini

  • D-vitamiinin tärkein tehtävä on edistää kalsiumin imeytymistä.
  • Saat D-vitamiinia kalaöljystä ja rasvaisesta kalasta, kananmunasta, sienistä ja maidosta.
  • Aurinko saa ihon tuottamaan D-vitamiinia, mutta Suomessa se ei riitä. Siksi D-vitamiinilisä on tarpeen aikuisille lokakuusta maaliskuuhun sekä ympäri vuoden lapsille, yli 60-vuotiaille, raskaana oleville ja imettäville.
  • Valitse tehokas D3-vitamiini ja tarkista oikea annostus apteekistasi.

E-vitamiini

  • E-vitamiini on antioksidantti ja parantaa vastustuskykyä. Se saattaa myös ehkäistä pahan kolesterolin muodostumista.
  • Saat E-vitamiinia täysjyväviljasta ja kasviöljyistä.

Foolihappo

  • Foolihappo, B9, M-vitamiini: tärkeällä vitamiinilla on monta nimeä. Foolihappo vaikuttaa muun muassa punaisten verisolujen lisääntymiseen sekä limakalvojen ja luuytimen toimintaan.
  • Foolihappoa saat esimerkiksi kasviksista, hedelmistä, marjoista ja täysjyväviljasta. Muista ainakin kukkakaali, lehtikaali, palkokasvit, mustikat ja soija sekä keltuainen ja maksa.
  • Toimiakseen elimistössä foolihappo tarvitsee B12-vitamiinia.

H-vitamiini

  • H-vitamiini eli biotiini tai B7-vitamiini on tärkeä rasvahappojen aineenvaihdunnassa.
  • Sitä saat esimerkiksi lihasta, maksasta, maidosta, kananmunasta ja kaurasta. Suurin osa tarvitusta H-vitamiinista syntyy kuitenkin suolistossa.

Kobalamiini

  • B12-vitamiini eli kobalamiini on tärkeä verisolujen muodostumiselle.
  • Saat sitä lihasta, kalasta, maksasta ja maidosta – mutta myös maitohappokäymisellä hapatetuista kasviksista.
  • Vegaani voi kärsiä B12:n puutteesta, vaikka tavallisemmin puutoksen syy on imeytymishäiriö.
  • B12-vitamiini ja foolihappo toimivat yhdessä: B12-vitamiinia tarvitaan foolihapon muuttamiseksi elimistössä toimivaan muotoon.

K-vitamiini

  • K-vitamiini eli menadioni on tärkeä veren hyytymiselle.
  • Sitä saat esimerkiksi kaaleista, pinaatista, kasviöljyistä ja maksasta. Suurin osa tarvitusta K-vitamiinista syntyy kuitenkin suolistossa.

Niasiini

  • B3-vitamiini eli niasiini vaikuttaa hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen aineenvaihduntaan.
  • Saat sitä esimerkiksi lihasta, kalasta, maksasta, maidosta, kananmunasta ja täysjyväviljasta.

Pantoteenihappo

  • B5-vitamiini eli pantoteenihappo vaikuttaa muun muassa energia-aineenvaihduntaan ja ihoon.

Pyridoksiini

  • B6-vitamiini eli pyridoksiini vaikuttaa verisolujen muodostukseen ja vastustuskykyyn, säätelee sokeriaineenvaihduntaa ja on tärkeä aivoille, hermostolle ja lihaksille.

Riboflaviini

  • B2-vitamiini eli riboflaviini on tärkeä muun muassa energiantuotannolle.
  • Saat sitä maidosta, lihasta ja täysjyväviljasta.

Tiamiini

  • B1-vitamiini eli tiamiini on tärkeä hermostolle sekä hiilihydraattien ja rasvahappojen aineenvaihdunnalle.
  • Saat sitä esimerkiksi täysjyväviljasta, maidosta, sianlihasta ja pavuista.

Teksti: Anna Ruohonen

Asiantuntijoina on haastateltu THL:n erikoistutkijaa Marja-Leena Ovaskaista ja Eviran ylitarkastajaa Marjo Misikangasta. Muut lähteet Duodecimin Terveyskirjasto, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Elintarvikkeiden koostumustietopankki Fineli.


Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Zeppelinin Apteekki
Zeppelinintie 1
90450 Kempele

Aukioloajat
ma-pe 9-20, la 9-18 ja su 12-18

Puhelin
(08) 520 4025
(08) 520 4026 (fax)

Sähköposti
zeppelininapteekki.kempele@apteekit.net

Kotisivut
https://www.facebook.com/Zeppelininapteekki/